Referat af generalforsamling i Østjyske Studerendes TV (TV-Tonic) den 12. august 2024.

DMJX, Helsingforsgade 6, 8200 Århus N

Til stede var: Asbjørn Jørgensen, Hans B. Nørgård, Thomas Pallesen.

Dagsorden ifølge vedtægterne:

1.   Valg af dirigent

2.   Bestyrelsens beretning

3.   Det reviderede årsregnskab fremlægges til godkendelse.

4.   Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til godkendt regnskab

5.   Indkomne forslag

6.   Valg af bestyrelse

7.   Valg af revisor

8.   Eventuelt

Pkt. 1.

Thomas Pallesen bød velkommen til mødet.

Asbjørn Jørgensen blev valgt som dirigent. Dirigenten konstaterede, at invitation til generalforsamlingen var rundsendt til registrerede medlemmer og opslået på hjemmesiden den 5. juli og altså med de påkrævede mindst tre ugers varsel. Ordinær generalforsamling skal ifølge vedtægterne afholdes i årets første kvartal, hvilket altså ikke var sket; de tilstedeværende medlemmer tog dette til efterretning. Dirigenten kunne konstatere, at alle tilstedeværende var stemmeberettigede medlemmer af foreningen.

Pkt. 2.

Bestyrelsens beretning:

Formand Thomas Pallesen:

Bestyrelsen har siden sidste års generalforsamling konstitueret sig, og har netop fået adgang til den ellers sovende bankkonto. Foreningen er således ikke længere et skib, der driver hovedløst omkring.

Skat har meddelt, at der går yderligere mindst halvandet år, inden den verserende og gamle sag om negativ moms kan behandles. I mellemtiden skal foreningen fortsat blot arbejde videre.

Foreningen har fået udbetalt det sidste år nævnte tilgodehavende på knap 60.000 kroner vedr. kabelvederlag.

Pkt. 3.

Kasserer Hans B. Nørgård fremlagde hovedpunkter i regnskabet for 2023:

• Udgifter til bankkonto: 1000 kr.
  • Indtægter kontingent: 350 kr.
  • Indtægter kabelvederlag: 58.843 kr.
  • Indtægter rente: 55,02 kr.
  • Bankindestående primo: 93.761,73 kr.
  • Bankindestående ultimo: 151.759,75 kr.

Screenshot af kontobevægelser vedlægges dette referat.

Regnskabet er ikke revideret.

Pkt. 4.

Disponering af overskud og aktiviteter overlades til bestyrelsen og den kommende generalforsamling, jf nye vedtægter som er under vedtagelse.

Pkt. 5.

Bestyrelsen fremlagde sine forslag til nye vedtægter. Efter mindre ændringsforslag godkendte generalforsamlingen disse nye vedægter, som fremgår vedhæftet. Der kræves godkendelse af dette ved førstkommende generalforsamlingen.

Ny (ekstraordinær) generalforsamling indkaldes til den 9. september kl. 11.00 på DMJX i Århus.

Pkt 6.

Valg af bestyrelse: Der var genvalg, så også den nye bestyrelse består af Thomas Pallesen, Jan Dyberg, Hans B. Nørgaard og Asbjørn Jørgensen.

Pkt. 7.

Valg af revisor:

Generalforsamlingen genvalgte Kell Kruse fra Kvist & Jensen som revisor.

Det forventes, at den førstkommende generalforsamling vælger en ny revisor.

Pkt. 8.

Evt.: Der var intet til dette punkt.

Dirigenten takkede for god ro og orden. Hermed afsluttedes generalforsamlingen.

Protokol underskrevet på stedet den 12. august 2024 af formand Thomas Pallesen og dirigent Asbjørn Jørgensen.

Umiddelbart efter generalforsamlingen holdt bestyrelsen konstituerende møde:

Formand: Thomas Pallesen

Næstformand: Jan Dyberg

Kasserer: Hans B. Nørgaard

Sekretær: Asbjørn Jørgensen

– – – –

Skærmbillede af kontobevægelser 2023:

De nye vedtægter, som skal konfirmeres ved førstkommende generalforsamlingen:

Forslag til NYE vedtægter for Østjyske Studerendes TV

som foreløbigt godkendt på genfors 12aug2024:

§ 1

Foreningens navn er ”Østjyske Studerendes TV”

Foreningens hjemsted er det tidligere Århus Amt og værnetinget Retten i Aarhus.

§2

Foreningens formål er at producere og udsende medieprodukter til borgerne i Østjylland. Foreningens programmer skal være kendetegnet ved kvalitet, oplysning, mangfoldighed. Foreningen skal støtte aktivitet blandt unge, der ønsker at lave film, TV og øvrige audio-/visuelle medier.

§3

Som medlemmer kan optages studerende og ansatte ved videregående uddannelser, højskoler og daghøjskoler i Østjylland (det gamle Århus Amt) samt evt. ansatte i foreningen. Indmeldelse i foreningen sker ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen.

§4

Foreningens midler anskaffes ved medlemmernes kontingentbetaling og øvrige indtægter.

Foreningen har mulighed for at yde tilskud til dækning af omkostninger ved produktion af programmer, ligesom foreningen har mulighed for at købe udstyr, der stilles til rådighed for produktion af programmer. Desuden har foreningen mulighed for at ansætte personale eller købe bistand hos leverandører jf. § 12.

Foreningens regnskaber føres af den daglige ledelse og revideres af en revisor valgt af generalforsamlingen. Regnskabsåret følger kalenderåret.

§5

Generalforsamlingen har den højeste myndighed i foreningens anliggender.

Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 3 ugers varsel ved opslag på foreningens hjemmeside samt mail til medlemmerne på den mail-adresse, de har oplyst til foreningen.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i 1. kvartal.

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen. Senest 8 dage før generalforsamling skal de fuldstændige forslag, der kommer til behandling, fremlægges til eftersyn for medlemmerne på foreningens eller formandens kontor, samt på foreningens hjemmeside.

§6

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde:

1.   Valg af dirigent.

2.   Bestyrelsens beretning.

3.   Det reviderede årsregnskab fremlægges til godkendelse.

4.   Indkomne forslag.

5.   Vedtagelse af budget.

6.   Valg af bestyrelse.

7.   Valg af revisor.

8.   Eventuelt.

§7

På generalforsamlingen afgøres alle anliggender ved simpelt stemmeflertal, dog kræves ved ændring af vedtægterne, at beslutning vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer på to af hinanden følgende generalforsamlinger.

§8

Hvert medlem har én stemme. Stemmeret kan udøves, såfremt kontingent er betalt. Der kan stemmes ved fuldmagt, dog således at ingen kan stemme med brug af flere end 2 fuldmagter.

§9

Der føres protokol over generalforsamlingen og bestyrelsesmøders forløb. På generalforsamlingen underskrives protokollen af dirigenten samt formanden.

§10

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når en generalforsamling eller bestyrelse har besluttet det, samt når det skriftligt forlanges af mindst halvdelen af medlemmerne. Et sådant forlangende skal indeholde angivelse af de emner, der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Bestyrelsen skal inden 3 uger efter forlangendets modtagelse indkalde generalforsamlingen med mindst 14 dages varsel.

§ 11

Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af  3-5 medlemmer.

Valgperioden er 2 år. Dog vælges bestyrelsesmedlemmerne, således at halvdelen udskiftes ved hver generalforsamling. Der er mulighed for genvalg.

§12

Bestyrelsen varetager ledelsen af foreningens anliggender under ansvar over for generalforsamlingen. Den vælger af sin midte en formand og konstituerer i øvrigt sig selv.

stk.2.: Bestyrelsesmøde afholdes, så ofte formanden finder det fornødent, samt når begrundet krav herom fremsættes af to bestyrelsesmedlemmer.

stk.3.: Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

stk.4.: Bestyrelsen udpeger en ansvarshavende chefredaktør i forhold til Pressenævnet. Tilsvarende foretager bestyrelsen andre nødvendige udnævnelser.

stk.5.: Bestyrelsen kan ansætte personale til at forestå programvirksomhed, drift og administratin, eller den kan entrere med en ekstern leverandør om på honorarbasis at varetage disse funktioner.

§ 13

Foreningen tegnes af formanden og et af bestyrelsesmedlemmerne. Ansætter bestyrelsen en daglig leder, tegnes foreningen også af formanden og den daglige leder.

§ 14

Foreningens opløsning eller omdannelse kan ske med majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer på to af hinanden følgende generalforsamlinger.

I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder foreningens formue anden studenter-aktivitet, som laver kulturelle eller sociale aktiviteter for borgere i Østjylland.

Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling i Aarhus 14. oktober 2013.

Dirigent: Jeppe Hovman

Referent: Thomas Pallesen

Ændringer vedtaget på foreningens generalforsamling i Aarhus 12. august 2024; skal bekræftes på næstkommende generalforsamling.

Formand: Thomas Pallesen

Dirigent: Asbjørn Jørgensen